Press Esc to close
OPRET NTY EMNE I FORUM - TUNING

Fourm

Warning: mysql_fetch_array() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/bilmesser.dk/public_html/bm_forumPost.php on line 287
SPONSOR BANNER
FORSIDE | EVENTKALENDER | AFHOLDTE EVENTS | BILPROFILER | MARKEDSPLADS | FORUM | NYHEDER | KONKURRENCER | LINKS | KONTAKT
VISNINGER: 3
KATEGORI: STYLING OPRETTET: 05-08-2017 11:05:00
Maler Guide
1. INDLEDNING Hensigten med denne vejledning er at give klare instruktioner, der er lette at følge, i hvad man skal gøre, og hvordan man vælger de rigtige fremgangsmåder og produkter, når du begynder at forberede din bil til et nyt lag maling. I mine eksempler har jeg brugt produkter fra online butik autolakhandel.dk (inkl. Mipa- og Troton-produkter), og de dertilhørende fremgangsmåder. Hver producent har sine egne instruktioner og anbefalinger i forbindelse med deres egne produkter, og vi anbefaler, at denne vejledning kun bruges med de produkter og producenter der er nævnt heri. 2. FORBEREDELSE At forberede en bil til et nyt lag maling begynder altid med en grundig vaskning af bilen. Brug ikke vaskemidler der indeholder voks (de indeholder også normalt silikone) eller som er fremstillet med oliebaserede opløsningsmidler (såsom mineralsk terpentin, som kan efterlade en film af fedt på overfladen). Det er at foretrække at bruge et middel der fjerner fedt og silikone. Dette forbereder bilen på en måde, som undgår senere problemer skabt af fedt/silikone. Smør silikonefjerneren på med en fugtig klud, eller ved at spraye den på med en trykflaske, og tør den af. Gennemgå bilen for skader, buler, rust og andre problemer efter den er blevet grundigt vasket. Afmærk de beskadigede steder med, f.eks., at ridse rundt om området med sandpapir, eller tegn en cirkel omkring dem med en vandopløselig tusch. Dette gør det nemmere at få øje på problemerne efter inspektionen og forhindre at de bliver overset når der arbejdes med grunderen. Forberedelse er altid den vigtigste del af at male en bil. Maling kan aldrig dække en dårlig forberedelse, og vil blot fremhæve forberedelsesfejl. 3. VALG AF SANDPAPIR Når du bruger sandpapir, skal du altid huske på, at sandpapir der bruges til at slibe spor fra tidligere slibninger ikke må afvige i kornstørrelse med mere end P100. Sandpapirets grovhed vil være utilstrækkelig til at slibe tidligere ridser, hvis forskellen er større. Det betyder, at slibemærkerne vil blive synlige, senest når malingen tørrer. Det er en god ide at bruge de følgende tommelfingerregler når man vælger sandpapir. Medium og fin, til større mængder spartelmasse: P80 og P120 Fin og meget fin, til spartelmasse: P120, P150, P180 og P240 Meget fin, ekstra fin og superfin: P240, P320, P360-800 (underlag dækker mærker efterladt af P320). Vinkelsliber: P400-800 (normalt P500 før maling. Hvis du bruger sølv, anbefaler jeg an sidste slibning med P600 før der males). Matslibning and vandslibning: P800-1500 Slibeplade (slibesvamp): Gnubning og matslibningsoverflader. Rød er grovere end grå. Brug de røde slibeoverflader før du kommer filler på, og grå når du behandler filleren før du kommer grundmalingen på. Når du udjævner grænserne imellem to gamle malede steder, ved du, at det er lykkedes når du ikke længere kan mærke en kant når du glider tommelfingeren over stedet. Hvis du ikke er sikker, eller hvis det er svært at mærke om stedet er jævnt nok, så læg et stykke plasticpose imellem din finger og overfladen. Det gør det lettere at lægge mærke til kanter. 4. P?F?RING AF SPARTELMASSE Grundreglen for påføring af spartelmasse er, at spartelmassen helst skal smøres direkte på metallet eller, hvis du synes, på en velslebet, fuldstændig størknet overflade af gammel maling. Brug sandpapir med korn P80 eller P120 for at fjerne og/eller slibe maling for at sikre en god hæftende overflade. Hvis du bruger P80, og påfører spartelmasse på det slebne sted, skal du sørge for at der kun kommer spartelmasse på det afdækkede metal, og bruge P120 sandpapir for at udligne det første lag af spartelmasse. Dette sikrer, at overgangen imellem det reparerede sted og den eksisterende malede overflade ikke vil være synlig i det sidste dækkende lag. Hvis du bliver ved med at påføre spartelmasse, og derefter sliber med P120 sandpapir, så vil overgangen ikke blive for grov. (Hvis du ønsker det, kan du også bruge P150 sandpapir i stedet for P120 for at udligne overgangen). Vælg din spartelmasse ud fra skaden. Den følgende korte liste giver dig en fornemmelse for hvilken slags spartelmasse du skal vælge til hvilket formål. Glasfiber spartelmasse: Spartelmasse filler til dybe buler og steder der har brug for understøtning. Kan endda bruges til at udfylde huller. Du bør dog altid afslutte med en polyester spartelmasse eller lignende. Aluminium spartelmasse: Spartelmasse til filler to større beskadigede områder. Egner sig godt til store temperaturudsving pga. dens gode temperaturledning. Den er også velegnet til overflader der er udsat for vibrationer udover varme. ..... DOWNLOAD RESTEN AF GUIDEN GRATIS P?: https://www.autolakhandel.dk/epages/autolak.sf/da_DK/?ObjectPath=/Shops/2014102205/Categories/Maling_Guide Med Venlig Hilsen Autolakhandel.dk
Besvar indlægget



SPONSOR BANNER